Alfa solutions

IT voor Business / webshop particulieren

 

Algemene voorwaarden

 

ALGEMENE INFORMATIE

Dit document bepaalt de algemene voorwaarden die van toepassing zijn op de levering van Producten en/of Diensten door Alfa solutions, hierna “Alfa solutions” genaamd, en op de aanvaarding van deze Producten en/of Diensten door de Klant.  

 

1.1. Toepassingsgebied

1.1.1. De Overeenkomst bepaalt de algemene en specifieke voorwaarden waaronder (i) de Klant de Producten en/of Diensten koopt of huurt en (ii) Alfa solutions de Producten en/of Diensten aan de Klant levert. 

1.1.2. De Overeenkomst bestaat uit deze Algemene Voorwaarden en de volgende bijkomende documenten die van toepassing zijn op de Producten en/of Diensten: 

  • de Offerte (met  desgevallend  de bijzondere voorwaarden die van toepassing zijn op de Klant); 
  • de specifieke Serviceovereenkomsten (‘SVO’)  met de Specifieke Voorwaarden van de Dienst en de SLA (Service Level Agreements) en de eventuele bijlagen. 

Huidige Algemene Voorwaarden, de SVO en de eventuele bijzondere voorwaarden voor de Klant maken, door verwijzing, deel uit van elke Offerte. Elke Offerte vormt een afzonderlijke Overeenkomst die de partijen bindt wat de betrokken Producten en/of Diensten betreft. 

1.1.3. Door de bestelling of de ondertekening van de Offerte, erkent de Klant uitdrukkelijk de documenten  opgesomd  in  bovenstaand  artikel. 

Te hebben ontvangen of ingelicht te zijn over het bestaan van deze documenten, er kennis van te hebben genomen  en  ze te hebben aanvaard. Daardoor ziet de Klant af van zijn eigen algemene en/of specifieke voorwaarden, ook als in deze laatste vermeld wordt dat ze voorrang hebben en/of ze bij de Offerte gevoegd zijn. 

 

1.2. Rangorde van de documenten

In geval van tegenstrijdigheid tussen, of onsamenhangendheid van de documenten van de Overeenkomst, is de volgende hiërarchie van toepassing (dalende prioriteitsorde): 

  • de Offerte, met desgevallend de bijzondere voorwaarden die van toepassing zijn op de Klant; 
  • de Specifieke Serviceovereenkomsten met de Specifieke Voorwaarden van de Dienst en de bijbehorende Service Level Agreements (SLA); 
  • de Algemene Voorwaarden; 

2.CONTRACTUELE PROCEDURE

 

2.1. Aanvraag door de klant

2.1.1. De Klant moet zijn aanvraag voor de Producten en/of  Diensten  indienen  door de offerte in te vullen en te ondertekenen. Het indienen van zijn  aanvraag houdt in dat de ondertekenende persoon de vereiste bevoegdheden heeft om de Klant te verbinden. 

2.1.2 Alle offertes worden gegeven louter ten informatieve titel en kunnen nooit als bindend worden beschouwd.

Ze zijn gebaseerd op de bij de aanvraag verstrekte gegevens. Enkel de ondertekening van een geschreven contract doet de overeenkomst tussen partijen ontstaan.

2.1.3. Door de offerte te ondertekenen, stemt de Klant in met de dienstvereisten van  de Producten en/of Diensten die worden gespecificeerd in de specifieke voorwaarden van de dienst. 

Als niet aan al deze dienstvereisten voldaan is op het ogenblik dat de Dienst en/of het Product door Alfa solutions wordt geïnstalleerd, kan Alfa solutions  niet aansprakelijk  worden  gesteld voor de gevolgen die daaruit zouden voortvloeien en behoudt Alfa solutions  zich het recht voor de eventuele extra kosten om dit te verhelpen, aan de Klant te factureren. 

 

2.2. Inwerkingtreding, duur en einde van de overeenkomst  

2.2.1. Tenzij anders gestipuleerd, treedt de Overeenkomst in werking de dag dat Alfa solutions  de bestelling van de Klant aanvaardt. 

2.2.2. De oorspronkelijke duur van de Overeenkomst zal één (1) jaar bedragen (Oorspronkelijke Periode) tenzij anders gestipuleerd in de desbetreffende Specifieke Serviceovereenkomsten of Offerte(s). 

2.2.3. De Oorspronkelijke Periode vangt aan de dag  na  de  datum  waarop  de 

Producten  en/of Diensten ter beschikking van de Klant worden gesteld (Oorspronkelijke Datum). Mocht deze datum met meer dan vijf (5) werkdagen worden uitgesteld om redenen die toe te schrijven  zijn aan de Klant, dan behoudt Alfa solutions  zich het recht voor alle Producten en/of Diensten die op de Oorspronkelijke Datum al aan de Klant geleverd waren aan te rekenen. 

2.2.4. Na de Oorspronkelijke Periode wordt de Overeenkomst stilzwijgend verlengd met opeenvolgende periodes van één (1) jaar. Als één Partij de Overeenkomst niet wenst te verlengen, dient ze de andere 

Partij daarvan uiterlijk drie maanden vóór het einde van de Oorspronkelijke Periode of de lopende verlenging schriftelijk in kennis te stellen. 

2.2.5. Elke Partij mag de uitvoering van haar verplichtingen opschorten indien de andere Partij haar contractuele verplichtingen niet nakomt en dat niet verhelpt binnen een termijn van vijftien (15) kalenderdagen na de verzending van een ingebrekestelling. De opschorting eindigt wanneer de andere Partij haar verplichtingen opnieuw nakomt. 

2.2.6. Elke Partij mag de Overeenkomst gelijk wanneer, eenzijdig, met onmiddellijke ingang en zonder voorafgaande gerechtelijke tussenkomst beëindigen door schriftelijke kennisgeving aan de andere Partij, indien deze laatste ernstig tekortschiet in één van haar contractuele verplichtingen of  (voor zover rechtzetting mogelijk is) deze tekortkoming niet wordt rechtgezet binnen dertig (30) dagen volgend op de in voorgaand artikel bedoelde schriftelijke kennisgeving. 

2.2.7. Voor zover de wet het toelaat, wordt de Overeenkomst automatisch beëindigd indien een van de Partijen haar activiteiten stopzet, insolvabel wordt, failliet gaat, ontbonden wordt of een soortgelijke procedure ondergaat. 

2.2.8. Bij vroegtijdige beëindiging van de Overeenkomst door de Klant dient de Klant alle bedragen te betalen die verschuldigd zijn voor de rest van de Oorspronkelijke Periode of de lopende verlenging, onverminderd  de  terugbetaling  van kortingen die de Klant onterecht zou hebben genoten. 

2.2.9. Bij beëindiging van de Overeenkomst wegens de niet-nakoming door de Klant van zijn verplichtingen, gelden de bedragen vermeld in artikel 2.2.8. Deze kunnen worden vermeerderd met administratiekosten en schadevergoedingen wegens verlies, schade, kosten of uitgaven  die Alfa solutions  heeft geleden door de fout van de Klant of zijn medewerkers, met inbegrip van, maar niet beperkt tot redelijke advocatenhonoraria en gerechtskosten. 

2.2.10. Indien Alfa solutions  beslist om de levering van een bepaald Product en/of Dienst stop te zetten, dient ze de Klant daarvan minstens zes (6) maanden vooraf schriftelijk in kennis te stellen. Deze kennisgeving moet minstens de volledige referentie van de betrokken Product en/of Dienst bevatten, in voorkomend geval het Product of de Dienst aangeboden ter vervanging, en de uiterste datum waarop de Klant het betrokken Product en/of Dienst kan  bestellen. Als een vervanging mogelijk is, zal Alfa solutions  aan de Klant een Vervangingsproduct of -dienst met vergelijkbare voorwaarden aanbieden tot het einde van de lopende contractuele periode  en aan de Klant geen vergoeding verschuldigd zijn. 

 

3.BESTELLINGEN

Reguliere artikelen zijn enkel binnen de 15 dagen na aankoop retourneerbaar en dit mits een restockingfee van 15%.

Bij iedere geplaatste bestelling is de koper gehouden tot volledige betaling van alle bestelde goederen.

Indien de koper te kennen geeft dat hij van de verkoop of aanneming geheel of gedeeltelijk wil afzien, heeft de verkoper de keuze tussen:

  • de gedwongen tenuitvoerlegging van de overeenkomst; 
  • de ontbinding van de overeenkomst ten laste van de koper, waarbij de koper gehouden is tot het betalen van een forfaitaire schadevergoeding van 30 % van het bedrag van de bestelling (met een minimum van 50 euro), onverminderd het recht van de verkoper om zijn meerdere schade te bewijzen.

De verkoper zal zijn keuze schriftelijk aan de koper mededelen. 

 

4.WIJZIGINGEN AAN DE VOORWAARDEN VAN DE OVEREENKOMST

4.1 Alfa solutions  behoudt zich het recht voor de Algemene Voorwaarden,  de Specifieke Voorwaarden van de Dienst en de technische kenmerken van de Producten en/of Diensten te wijzigen, zelfs als dat een impact heeft op de prijs of de kwaliteit van de Dienst. Alfa solutions dient de Klant uiterlijk één (1) maand vóór de inwerkingtreding van deze wijzigingen in kennis te stellen via elk middel dat zij geschikt acht. De publicatie van een bericht op de website van Alfa solutions  en/of een vermelding op een factuur worden geschikte middelen geacht. 

4.2. Behalve voor de prijsaanpassing bedoeld in artikel 4.1. mag de  Klant die weigert wijzigingen in zijn nadeel te aanvaarden de Offerte(s) waarop de desbetreffende wijzigingen een impact hebben, opzeggen zonder een opzeggingsvergoeding verschuldigd te zijn, op voorwaarde dat hij Alfa solutions daarvan binnen vijftien (15) kalenderdagen na de kennisgeving van Alfa solutions op de hoogte stelt. 

4.3. Indien de Belgische of Europese instanties Alfa solutions ertoe verplichten de Overeenkomst te wijzigen of ervan af te zien het geheel of een deel van de Producten en/of Diensten te leveren, heeft Alfa solutions het recht deze wijzigingen door te voeren of ervan af te zien de Producten en/of Diensten te leveren zonder dat de Klant daarvoor een schadeloosstelling kan vragen. 

4.4. Ingeval omstandigheden buiten de wil van de Partijen die zich voordoen nadat de Overeenkomst is gesloten, het evenwicht van de verplichtingen in het kader van de Overeenkomst in belangrijke mate zouden kunnen verstoren, hebben de Partijen het recht te vragen om opnieuw over de Overeenkomst te onderhandelen om het oorspronkelijke evenwicht te herstellen. 

Een aanzienlijk onevenwicht tussen de verplichtingen van de Partijen in de zin van dit artikel ontstaat wanneer wordt aangetoond dat, als gevolg van een wijziging van de prijs van elektriciteit, grondstoffen, douanerechten, tarieven van de leveranciers van Alfa solutions of wisselkoersen (voor de omrekeningskoers wordt als referentie de omrekeningsfactor gebruikt die de Europese Centrale Bank dagelijks op haar officiële website publiceert), er een prijsstijging of - daling is met minstens 10% ten opzichte van de oorspronkelijke prijs. 

Bij gebrek aan een akkoord binnen drie (3) maanden, gerekend vanaf de vraag van een van de Partijen om opnieuw over de Overeenkomst te onderhandelen en op voorwaarde dat deze laatste de voornoemde impact van meer dan 10% heeft aangetoond, heeft elk van de Partijen het recht om de Overeenkomst zonder schadevergoeding te beëindigen mits ze een opzeggingstermijn van drie maanden in acht neemt. 

  

5.RECHTEN EN PLICHTEN VAN DE KLANT

5.1. De Klant dient Alfa solutions  alle medewerking te verlenen die nodig is voor de correcte uitvoering van deze Overeenkomst waaronder, doch niet beperkt tot: 

  • bestanden, documenten of andere relevante informatie voor de levering van het Product of de Dienst; 
  • netwerktoegang tot zijn ICT-infrastructuur met het oog op interventies op afstand door Alfa solutions ; 
  • fysieke toegang tot de sites en technische lokalen van de Klant waar Alfa solutions interventies ter plaatse moet uitvoeren in permanente aanwezigheid van een vertegenwoordiger van de Klant; 
  • de toelating voor Alfa solutions  om gelijk welke verrichting uit te voeren, via elk middel dat nodig of nuttig is om haar verplichtingen krachtens deze Overeenkomst voor te bereiden en  na te komen, zonder de Klant daarover vooraf te moeten raadplegen; 
  • één of een beperkt aantal contactpersonen voor technische, administratieve en andere aangelegenheden in verband met de Producten en/of Diensten in het kader van de Overeenkomst. 

5.2. De Klant erkent en  aanvaardt dat het niet verlenen van deze medewerking, informatie of toegang aan Alfa solutions  met het oog op de levering van de Producten en/of Diensten deze levering kan beïnvloeden. Alfa solutions kan daarom niet aansprakelijk worden gesteld voor vertragingen bij de levering of tekortkomingen van de Producten en/of Diensten wanneer deze te wijten zijn aan de Klant of een derde. 

5.3. De Klant dient vóór de installatie van  de Dienst en/of Product een back-up van al zijn gegevens te maken en alle nodige maatregelen te treffen opdat zijn apparatuur (inclusief software) compatibel zou zijn met die van Alfa solutions. 

De Klant verbindt zich ertoe zijn gekregen identificatiecodes (wachtwoord, gebruikersnaam, enz.) geheim en vertrouwelijk te houden. De Klant is als enige aansprakelijk voor het gebruik dat van deze identificatie-elementen wordt gemaakt. In  geval van  verlies, diefstal of frauduleus gebruik van een van deze elementen dient de Klant Alfa solutions daarvan onmiddellijk in kennis te stellen en deze mededeling per aangetekend schrijven te bevestigen 

5.4. De Klant is verantwoordelijk voor het op eigen kosten verkrijgen en behouden van iedere licentie, registratie, vergunning of toelating die nodig is voor de uitvoering van zijn verplichtingen in het kader van deze Overeenkomst. De Klant dient de vereiste en gepaste licenties, registraties, vergunningen of toelatingen te behouden voor de volledige duur van de Overeenkomst, inclusief  eventuele verlengingen ervan. 

5.5. Alle intellectuele eigendomsrechten op de Producten en/of Diensten die onder de Overeenkomst vallen, blijven exclusief eigendom van Alfa solutions  en/of haar filialen  en/of haar leveranciers. De Klant kan op geen enkel recht op deze intellectuele eigendom aanspraak maken en krijgt geen andere rechten dan die welke uitdrukkelijk in de Overeenkomst worden gespecificeerd. De Klant mag de Software of de Producten niet reproduceren, decompileren, aanpassen of veranderen, noch ze openbaar maken of ter beschikking stellen van derden. 

5.6. De Klant mag de Producten en/of Diensten enkel gebruiken voor eigen rekening en voor interne doeleinden. In geen geval mag hij ze overdragen, doorverkopen, verhuren, uitlenen of ter beschikking stellen van derden zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van Alfa solutions. 

 

6.RECHTEN EN PLICHTEN VAN ALFA SOLUTIONS

6.1. Alfa solutions  is verantwoordelijk voor de levering van de Producten en/of Diensten van de Overeenkomst zoals overeengekomen op de Offerte en de overeenkomstige specifieke serviceovereenkomsten.

6.2. Het onderhoud of de verdere ontwikkeling van de Dienst kan Alfa solutions ertoe nopen de Dienst tijdelijk te beperken of op te schorten. In dat geval zal Alfa solutions (1) maximaal gebruikmaken van de slots voor gepland onderhoudswerk en (2) de periode van beperking of opschorting beperken tot de tijd die nodig is voor de betreffende interventies. 

6.3. Alfa solutions zal de door de Klant verstrekte informatie te goeder trouw en uitsluitend met het oog op de uitvoering van deze Overeenkomst gebruiken. 

6.4. Alfa solutions  zal de diensten leveren overeenkomstig de algemeen aanvaarde regels van goed vakmanschap en hiertoe alle redelijkerwijs aangewezen middelen in het werk stellen. Tenzij uitdrukkelijk anders vermeld, dienen de verbintenissen van Alfa solutions beschouwd te worden als middelenverbintenissen. 

6.5. Alfa solutions  behoudt zich het recht voor om op eigen initiatief alle nodige maatregelen te treffen indien de integriteit van haar diensten of de goede werking van haar netwerk of infrastructuur in gevaar wordt gebracht. Die maatregelen kunnen onder meer bestaan uit de activering van beschermingsmaatregelen of de opschorting van de toegang van klanten tot haar Dienst. 

 

7.LEVERINGSTERMIJNEN

De vooropgestelde leveringstermijnen beginnen te lopen vanaf de datum van de bestelling.

Alle leveringstermijnen worden gegeven louter ten informatieve titel en kunnen nooit als bindend worden aanzien.

Overschrijding van de termijnen kan onder geen enkele voorwaarde, ook niet na ingebrekestelling, aanleiding geven tot verbreking van de overeenkomst noch tot enige schadevergoeding. De koper heeft op geen enkel ogenblik het recht een laattijdige levering te weigeren.

 

8.BETALING EN FACTURATIE

 

8.1. Prijzen

8.1.1. De prijs van de Producten en/of Diensten vermeld in de Offerte is uitgedrukt in euro en exclusief BTW, leverings- en transportkosten en andere door de Klant verschuldigde taksen en kosten. Het vervoer of de verzending van de goederen via om het even welk vervoermiddel, wordt gedaan op risico van de koper, zelfs wanneer dit Franco geschiedt.

8.1.2. Alfa solutions  behoudt zich het recht voor de prijzen aan te passen op de jaarlijkse verjaardag van de Overeenkomst in overeenstemming met de Index.

Een prijsaanpassing op basis van  de bovenstaande formule geeft de Klant niet het recht de Overeenkomst te beëindigen zonder opzeggingsvergoeding. 

8.1.3. De Klant die het adres waar de Dienst en/of Product is geïnstalleerd, verlaat of overlaat zonder zijn Overeenkomst te beëindigen of over te dragen, blijft verplicht de aan Alfa solutions  verschuldigde bedragen te betalen. 

 

8.2. Betalingsmodaliteiten 

8.2.1. De krachtens deze Overeenkomst verschuldigde bedragen zullen worden aangerekend in overeenstemming met de modaliteiten beschreven in de Offerte en/of in de Specifieke Service Overeenkomst. 

8.2.2. Om geldig te zijn moet de betaling gebeuren door overschrijving op het door Alfa solutions  opgegeven rekeningnummer met vermelding van  de referentie en  binnen  de termijn vermeld op de factuur. De Klant dient alle kosten in verband met de betaling van de factuur te dragen. 

8.2.3. Alfa solutions  behoudt zich het recht vóór de Overeenkomst een voorschot te vragen vooraleer het materiaal of dienst wordt geleverd.

 

9.NIET-BETALING

Ingeval een factuur niet tijdig wordt betaald, zal de klant een herinnering ontvangen. In geval van niet-naleving van de betalingstermijn zal de Klant van rechtswege en zonder ingebrekestelling een tegen de wettelijke rentevoet berekende verwijlinterest verschuldigd zijn. Alfa solutions  behoudt zich ook het recht voor van de Klant een schadevergoeding te eisen van 10% van het bedrag van de factuur met een minimum van 125 EUR. 

 

10.BETWISTING VAN FACTUREN

10.1. Elke klacht in verband met een factuur moet Alfa solutions op straffe van verval bereiken binnen vijftien (15) kalenderdagen na factuurdatum. Na deze termijn wordt de factuur onherroepelijk door de Klant aanvaard geacht. 

10.2. Het niet-betwiste gedeelte van de factuur wordt aanvaard geacht en moet worden betaald binnen de gewone betalingstermijn. 

10.3. Indien de klacht van de Klant door Alfa solutions wordt verworpen, wordt het betwiste bedrag onmiddellijk opeisbaar. 

 

11.VERTROUWELIJKHEID

11.1. Alle informatie meegedeeld door de Partijen in het kader van de Overeenkomst die specifiek wordt bestempeld als vertrouwelijk ('Vertrouwelijke Informatie') mag enkel worden bekendgemaakt aan personeel en/of onderaannemers en/of filialen van de ontvangende Partij die toegang tot deze informatie nodig hebben met het oog op de uitvoering van de Overeenkomst en in de andere gevallen indien de andere Partij daarmee voorafgaandelijk schriftelijk heeft ingestemd. 

11.2. De Vertrouwelijke Informatie blijft eigendom van de Partij die ze meedeelt. Het meedelen van Vertrouwelijke Informatie impliceert geen overdracht of toekenning van  intellectuele of industriële eigendomsrechten. 

11.3. De Partijen kunnen niet aansprakelijk worden gesteld voor het gebruik dat de andere Partij van de Vertrouwelijke Informatie maakt. 

11.4. Indien de ontvangende Partij bij wet of op bevel van een bevoegde rechtbank of overheid verplicht wordt het geheel of een deel van de Vertrouwelijke Informatie openbaar te maken, dient ze de meedelende Partij daarvan onverwijld schriftelijk in kennis te stellen en deze laatste de mogelijkheid te bieden alle mogelijke rechtsmiddelen aan te wenden om de Vertrouwelijke Informatie vertrouwelijk te houden. In elk geval zal de ontvangende Partij enkel de Vertrouwelijke Informatie meedelen waartoe ze wettelijk verplicht is en alle mogelijke maatregelen nemen om de Vertrouwelijke Informatie vertrouwelijk te houden. 

11.5. De verplichting tot vertrouwelijkheid die in dit deel wordt beschreven, blijft van toepassing tot drie (3) jaar na de beëindiging van de Overeenkomst. 

 

12.LICENTIES

Alle licentieprijzen zijn op basis van jaarafname, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld en worden automatisch jaarlijks verlengd zonder berichtgeving.

Annulaties dienen ons drie maanden vóór de vervaldatum kenbaar gemaakt worden via een eenvoudige mail aan Business@alfasolutions.be.

Tarieven zijn steeds onderhevig aan prijsherzieningen vanwege de leverancier en/of indexering.

 

13.AANSPRAKELIJKHEID

 

13.1. Overmacht

13.1.1. Alfa solutions  kan niet aansprakelijk worden gesteld voor vertragingen of tekortkomingen in de uitvoering van haar Diensten wanneer deze het gevolg zijn van feiten of omstandigheden die onafhankelijk van haar wil, onvoorzienbaar en onvermijdelijk zijn, zoals oorlog, opstanden, onlusten, burgeroproer, handelingen van burgerlijke of militaire instanties, embargo’s, ontploffingen, stakingen of arbeidsconflicten (met inbegrip van die waar haar personeel bij betrokken is), kabelbreuken, stroomonderbrekingen (met inbegrip van deze die voortvloeien uit de toepassing van een door de overheid opgelegd afschakelplan), overstromingen, aanhoudende vorst, brand of onweer. 

13.1.2. Wanneer zij een dergelijk geval van Overmacht inroept, heeft Alfa solutions het recht de Dienst op te schorten of te beperken om de operationele omgeving te beschermen, zonder dat de Klant daarbij recht heeft op een schadevergoeding. 

13.1.3. Wanneer zij een dergelijk geval van Overmacht inroept, dient Alfa solutions alles in het werk te stellen om de duur ervan tot een strikt minimum te beperken. 

13.1.4. Indien deze feiten of omstandigheden van Overmacht langer dan drie maanden aanhouden, mag elke Partij de Overeenkomst van rechtswege per aangetekende brief beëindigen zonder een schadeloosstelling verschuldigd te zijn. 

 

13.2. Aansprakelijkheid, algemeen principe 

13.2.1. Alfa solutions  kan enkel aansprakelijk worden gesteld in geval van bedrog of zware fout van haarzelf of een van haar werknemers. In dat geval zal de aansprakelijkheid van Alfa solutions  beperkt zijn tot de herstelling van de door de Klant geleden voorzienbare, directe, persoonlijke en zekere schade, met uitsluiting van de herstelling van indirecte of onstoffelijke schade zoals bijkomende kosten, inkomsten- of winstderving, verlies van  klanten, verlies of beschadiging van gegevens, verlies van  contracten  en  schade aan derden. 

13.2.2. Alfa solutions kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade die voortvloeit uit het feit dat de Klant zijn verplichtingen niet nakomt. 

13.2.3. Alfa solutions  kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de inhoud van informatie die wordt verstuurd of opgeslagen door de Klant of een derde die gebruikmaakt van de Producten en/of Diensten van Alfa solutions . 

13.2.4. In alle gevallen waarin Alfa solutions  aansprakelijk wordt gesteld, zal haar aansprakelijkheid tegenover de Klant beperkt zijn tot de totale bedragen die de Klant aan Alfa solutions heeft betaald in de loop van de zes (6) maanden voorafgaand aan de oorzaak van de schade en in geen geval hoger liggen dan een totaalbedrag van 124.000 EUR.

 

14.WAARBORG

De waarborgperiode gaat in op de dag van de aanvaarding van de goederen en/of diensten.

De aansprakelijkheid uit hoofde van de waarborgplicht van de verkoper beperkt zich maximaal tot de levering van goederen of onderdelen, met uitsluiting van de plaatsing- en verplaatsingskosten, waarbij de verkoper zich het recht voorbehoudt in plaats van nieuwe delen te leveren de defecte delen te herstellen, het geleverde geheel te vervangen of terug te nemen tegen terugbetaling van de koopprijs.

De gevolgen door normale slijtage, ondeskundige behandeling of verkeerd onderhoud/gebruik, zijn uitdrukkelijk uitgesloten uit de verstrekte waarborg. De waarborg wordt niet verleend indien de montage en ingebruikstelling niet is uitgevoerd door de verkoper. De waarborg loopt voor zover de koper de verkoper onmiddellijk verwittigd heeft en de betalingsvoorwaarden heeft vervuld.

 

Elke levering van nieuwe onderdelen, alle werken van nazicht en herstelling, alle verplaatsingen, ... die worden verricht na het verstrijken van de waarborgperiode, zullen steeds in rekening gebracht worden. De verkoper is niet verantwoordelijk voor het verlies van data bij het uitvoeren van herstellingen, noch voor de goede werking van programma’s bij het overzetten en/of upgraden van software.

 

Enkel officieel aangekochte software wordt ondersteund. De klant is verondersteld een backup te hebben van zijn software. Softwareproblemen worden nooit in garantie hersteld.

 

Goederen door de koper naar de verkoper opgestuurd ter herstelling, dienen bij de verkoper toe te komen in de originele verpakking, of bij gebreke daaraan in een degelijke verpakking. Indien bij aankomst de goederen schade vertonen veroorzaakt door het transport, worden de goederen naar de koper, op diens kosten, geretourneerd zonder nog voor omruiling in aanmerking te komen. Bij het terugsturen van goederen naar de verkoper ter herstelling, zal een forfaitair bedrag van 49,50 euro btw inclusief verschuldigd zijn zo die goederen bij nader inzien toch niet defect waren, of nooit bij de verkoper werden aangekocht. Goederen uit garantie of niet van de verkoper afkomstig en binnengebracht ter herstelling of upgrading, verblijven in de bedrijfsruimte van de verkoper op risico van de klant.

 

15.NIET-WERVINGSBEDING

15.1. Tijdens de volledige looptijd van deze Overeenkomst en gedurende een periode van een jaar volgend op het einde ervan is het de Klant verboden personeelsleden van Alfa solutions  (werknemers, consultants of andere) met verantwoordelijkheden i.v.m. deze Overeenkomst rechtstreeks of onrechtstreeks te benaderen met het oog op hun aanwerving of indienstneming als onafhankelijk contractant of in een andere hoedanigheid, tenzij hij hiertoe het voorafgaande schriftelijke akkoord van Alfa solutions  heeft verkregen. 

15.2. Indien de Klant deze verplichting niet zou naleven, dient hij Alfa solutions   een schadevergoeding te betalen die gelijk is aan twaalf (12) keer het bruto maandloon dat deze persoon bij Alfa solutions  verdiende in zijn laatste volledige maand tewerkstelling aldaar, onverminderd het recht van Alfa solutions  om bijkomende schadevergoeding te vorderen. 

 

16.VERKOOP VAN PRODUCTEN

16.1. Alle Producten die aan de Klant worden verkocht, blijven eigendom van Alfa solutions tot de prijs integraal is betaald, met inbegrip van alle kosten en taksen. 

In geval van beschadiging van het Product zal het nog niet betaalde gedeelte van de verkoopprijs onmiddellijk opeisbaar zijn. Zolang de Klant de volledige verkoopprijs van het Product niet heeft betaald, zijn de bepalingen betreffende de huur van Producten van toepassing. 

16.2. De Producten worden door Alfa solutions op de afgesproken plaats geleverd. De risico's worden aan de Klant overgedragen wanneer het Product aan de transporteur wordt. Vanaf dat ogenblik draagt de Klant de risico’s van het Product. Alfa solutions  zal redelijke commerciële inspanningen doen  om de Producten op het overeengekomen tijdstip te leveren. De Klant moet de Producten binnen de afgesproken termijn in ontvangst nemen en controleren. Indien de Klant een product niet in ontvangst neemt, is Alfa solutions  gerechtigd om de prijs en alle kosten als gevolg van dit verzuim aan te rekenen. 

16.3. Indien de Klant binnen vijf (5) werkdagen  na de levering van  de Producten geen schriftelijk bezwaar naar Alfa solutions  stuurt, worden de geleverde Producten aanvaard geacht met inbegrip van alle zichtbare gebreken. 

16.4. Tenzij uitdrukkelijk anders vermeld in de Specifieke Service Overeenkomst, geniet de Klant de waarborg die door de fabrikant van  het Product wordt aangeboden. Alfa solutions levert geen enkele specifieke of bijkomende waarborg naast de waarborg van de fabrikant. 

16.5. Onverminderd de informatieplicht van Alfa solutions  vallen de keuze van de Producten en de analyse van hun  technische kenmerken, hun compatibiliteit met de omgeving van de Klant, en hun configuratie in alle omstandigheden onder de exclusieve aansprakelijkheid van de Klant. 

16.6 De verkoper is geenszins aansprakelijk voor het slecht functioneren van de door hem geleverde goederen en diensten wanneer deze in relatie staan met andere producten die niet door hem geleverd zijn, tenzij de verkoper op voorhand schriftelijk op de hoogte gebracht is van de volledige configuratie van de koper.

 

17.VERHUUR VAN PRODUCTEN

17.1. Deze bepalingen zijn van toepassing op de Producten die worden verhuurd, ter beschikking gesteld van de Klant of verkocht, maar waarvoor Alfa solutions nog niet de volledige betaling van de prijs heeft ontvangen. Al deze Producten blijven eigendom van Alfa solutions  tijdens de volledige looptijd van de Overeenkomst of tot het ogenblik dat Alfa solutions de volledige betaling van de prijs voor de aan de Klant verkochte Producten heeft ontvangen. 

17.2. De Klant mag ze geenszins overdragen,wijzigen,verkopen, (onder)verhuren, uitlenen of bezwaren met een zakelijk zekerheidsrecht, noch ze op gelijk welke manier ter beschikking stellen van derden zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van Alfa solutions . 

17.3. De Klant verbindt zich ertoe het Product te gebruiken en te bewaren als een  goede huisvader, het in perfecte staat te houden en het enkel te gebruiken op het installatieadres. 

17.4. De Klant is aansprakelijk voor verlies of schade aan de goederen van Alfa solutions , en voor alle schade die zij veroorzaken (tenzij dit verlies of deze schade volledig te wijten is aan een daad of nalatigheid van Alfa solutions ). 

17.5. De Klant dient Alfa solutions onmiddellijk in kennis te stellen van elk probleem betreffende het Product. 

17.6. In geval van beslag of gelijk welke andere aanspraak die derden op de rechten inzake het Product doen gelden, dient de Klant verzet aan te tekenen en Alfa solutions  daarvan onmiddellijk op te hoogte te stellen, zodat deze laatste haar rechten kan vrijwaren. Bij de beëindiging van de Overeenkomst, ongeacht de oorzaak daarvan, dient de Klant het Product in goede staat en op zijn kosten aan Alfa solutions  terug te bezorgen binnen de tussen de Partijen afgesproken termijn. Doet hij dat niet, dan zal Alfa solutions , naar eigen goeddunken, de restwaarde van het Product aanrekenen of het recht hebben zich tijdens de openingsuren toegang tot de lokalen te verschaffen om er het Product in bijzijn van  de Klant of een van zijn vertegenwoordigers terug te halen. 

Alfa solutions is niet verplicht de kosten om de lokalen in hun oorspronkelijke toestand te brengen in last te nemen. Deze kosten kunnen voortvloeien uit de wegname van het Product in normale omstandigheden. 

 

18.INSTALLATIE VAN DE APPARATUUR

18.1 Alfa solutions zal de apparatuur installeren indien dit uitdrukkelijk is voorzien in de Specifieke Service Overeenkomst of op de Offerte. 

18.2 Voor de installatie moet de Klant een plaats voorzien waar het mogelijk is de apparatuur te plaatsen, te gebruiken en te onderhouden. De Klant voorziet eveneens, conform  de voorschriften van het Belgische Elektrotechnisch Comité, de noodzakelijke aansluitingen en/of elektrische aardingen, evenals de  aansluitingen op zijn informaticamaterieel, voor zover zij nodig zijn voor de werking van de apparatuur. De Klant zal de door Alfa solutions  gestelde vereisten  naleven. 

18.3. Indien de Klant nalaat de nodige voorbereidingen voor de installatie te treffen tegen de overeengekomen installatiedatum, behoudt Alfa solutions  zich het recht voor zelf deze voorbereidingen te treffen of er een derde mee te belasten. In beide gevallen kan Alfa solutions  de totale kosten verhalen op de Klant. 

18.4. De aanvaarding zal onherroepelijk en definitief plaatsvinden of geacht worden plaats te vinden bij de onderstaande gebeurtenis die zich als eerste voordoet: 

  • ondertekende bevestiging door de Klant dat de eventuele tests  geslaagd zijn, of; 
  • indien geen bevestiging wordt ondertekend, vijf (5) werkdagen na de beëindiging van de installatie of  uitvoering van de overeengekomen tests tenzij de Klant Alfa solutions  binnen deze periode van vijf (5) werkdagen schriftelijk in kennis heeft gesteld van de weigering van de installatie. Deze kennisgeving moet in detail uiteenzetten waarom de installatie op één of meer essentiële vlakken niet voldoet aan de afgesproken aanvaardingstest. De Partijen zullen alle redelijke inspanningen leveren om de gemelde en aanvaarde problemen op te lossen en de aanvaardingsprocedure zo snel mogelijk herhalen. 

19.VARIA

19.1. Indien één of meer bepalingen van de Overeenkomst ongeldig, onwettig of onuitvoerbaar worden verklaard door een bevoegde rechtbank, dan dienen die bepalingen zo geïnterpreteerd te worden dat ze  coherent zijn met de toepasbare wetgeving, om de oorspronkelijke intenties van de Partijen zo goed mogelijk te weerspiegelen. De rest van die bepalingen en alle andere bepalingen van de Overeenkomst blijven geheel van kracht. 

19.2. De Partijen komen hierbij overeen dat om geldig te zijn alle communicatie tussen hen schriftelijk moet gebeuren en via brief en/of e-mail moet worden verstuurd naar de contactpersonen vermeld op de Offerte. 

19.3. Tenzij de Klant zich er uitdrukkelijk tegen verzet, mag Alfa solutions de Overeenkomst gebruiken als referentie voor haar commerciële activiteiten. 

19.4. De niet-uitoefening door een van de Partijen van een van haar rechten zal onder geen beding worden geïnterpreteerd als een afstand van deze rechten. 

19.5. Deze Overeenkomst vormt de volledige Overeenkomst tussen de Partijen met betrekking tot de Producten en/of Diensten van Alfa solutions , en heeft voorrang op alle eerdere schriftelijke of mondelinge voorstellen  en overeenkomsten met betrekking hierop. 

19.6 Deze Overeenkomst kan enkel worden gewijzigd door een door beide Partijen behoorlijk ondertekend document. 

19.7. Deze Overeenkomst wordt beheerst door het Belgisch recht. In geval van een geschil dat niet in der minne kan  worden  geregeld, is alleen de Kortrijkse rechtbank bevoegd.